_MG_7129
The US Ambassador to Bangladesh Mr. Earl R. Millar said that it is still challenging to work for ensuring overall wellbeing of the Gender Diverse Population (GDP) in the country. In a courtesy visit to Bandhu Social Welfare Society (Bandhu) today, 26 August 2020, he appreciated Bandhu for taking up this challenging task despite many social impediments and also applauded for its undivided commitment to uphold the health and human rights of this marginalized cluster of the Bangladesh society.
While discussing with Bandhu management and community representatives, he recognized Bandhu’s initiatives of engaging journalists to surface the voices and needs of the gender diverse communities and advised to work more with faith leaders to create a tolerant civic space for the community members. He also appreciated the humanitarian supports that Bandhu mobilized for almost 4000 indigent community members during the COVID-19 lockdown.
Bandhu is a non-government organization working for health, health rights, better livelihood and social acceptance of gender diverse communities in Bangladesh since 1996.
হিজড়া ও লিঙ্গ বৈচিত্র্যময় জনগোষ্ঠী নিয়ে কাজ করা এখনো চ্যালেঞ্জিং: রাষ্ট্রদূত মি. মিলার
হিজড়া ও লিঙ্গ বৈচিত্র্যময় জনগোষ্ঠী নিয়ে কাজ করা এখনো চ্যালেঞ্জিং বলে মন্তব্য করেছেন বাংলাদেশে নিযুক্ত আমেরিকার রাষ্ট্রদূত আর্ল আর মিলার। বুধবার দুপুরে বন্ধু সোশ্যাল ওয়েলফেয়ার সোসাইটি বন্ধু’র অফিসে সৌজন্যমূলক পরিদর্শনে এসে এই মন্তব্য করেন তিনি। বলেন, দেশের সর্বসাধারণের এখনো হিজড়া ও লিঙ্গ বৈচিত্র্যময় জনগোষ্ঠীর বিষয়ে ধারনা স্পষ্ট নাই, তাই এই জনগোষ্ঠী নিয়ে কাজ করা চ্যালেঞ্জিং। বন্ধু দীর্ঘদিন ধরে দেশের হিজড়া ও লিঙ্গ বৈচিত্র্যময় জনগোষ্ঠী জীবন মান উন্নয়ন ও অধিকার রক্ষায় কাজ করে আসছে। অফিস পরিদর্শন শেষে সংক্ষিপ্ত বৈঠকে বন্ধু’র এই দীর্ঘ প্রচেষ্টাকে সাধুবাদ জানান  মি. মিলার। সংগঠনের বিভিন্ন চলমান প্রকল্পের বিষয়ে খোঁজ নিয়ে মি. মিলার বলেন, হিজড়া ও লিঙ্গ বৈচিত্র্যময় জনগোষ্ঠীর অধিকার রক্ষায় গণমাধ্যম, ধর্মীয় কর্তাব্যক্তীবর্গ এবং আইনি সহায়তাকারী সংস্থাগুলোকে আরো বেশি সংপৃক্ত করতে হবে। এ সময় উপস্থিত হিজড়া ও লিঙ্গ বৈচিত্র্যময় জনগোষ্ঠীর প্রতিনিধিদের সঙ্গে কথা বলেন ও করোনা পরিস্থিতিতে তাদের খোঁজ-খবর নেন তিনি।
_MG_7027 _MG_7182 _MG_7179